• Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Asiakkaalle » Päivystysosasto K4 sai kunniakirjan työhyvinvointia lisäävien toimenpiteiden ansiosta

Päivystysosasto K4 sai kunniakirjan työhyvinvointia lisäävien toimenpiteiden ansiosta

, , ,

Päivystysosasto K4 sai Mitä kuuluu – työhyvinvointikyselyn perusteella kipinä kunniakirjan työhyvinvointia lisäävien toimien ansiosta.  

K4 Päivystysosaston tiimillä oli jo alun alkaen hyvä suunnitelma työhyvinvointia lisääviä konkreettisia toimenpiteitä varten, joka ovat edenneet jo toteutukseen asti. Erityisesti on panostettu uusien työntekijöiden perehdytykseen, jolloin kaikkien on helpompi keskittyä tärkeisiin ja oleellisiin asioihin.

– Olemme luoneet selkeät tehtävänkuvat sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle ja sille, mitä molemmat tekevät yhdessä. Näin uudelle sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle on mustaa valkoisella siitä, mitä heiltä odotamme.  Lisäksi olemme tehneet osaston päivärytmin, josta uusi työntekijä helposti näkee osastolla olevan toiminnan kellonajallisesti, kertoo K4Päivystysosaston esihenkilö Janette Näränen.  

Perehtyminen ja siihen huomion kiinnittäminen nousi esiin etenkin kevään runsaan työntekijävaihtuvuuden vuoksi. Työntekijät kokevat raskaaksi perehdyttää uusia työntekijöitä.

Perehdytys oli aiemmin satunnaisesti vuorossa olevalla työntekijällä. Poislähteneiden työntekijöiden keskusteluiden tuloksista näin, että juuri perehdytys koettiin puutteelliseksi.

– Valitsimme perehdytysvastaavat, ja kehitimme yhteistyössä heidän kanssaan perehdytyksen paremmin omaa työyhteisöämme palvelevaksi. Tämä on toiminut hyvin, iloitsee Näränen.


Keskittyminen positiivisiin asioihin on työhyvinvoinnin kannalta kaiken a ja o
Erityistä ja tärkeäksi koettua tiimin kehittämistyössä oli, että osastolla haluttiin keskittyä positiivisiin asioihin. Työyhteisö koettiin pitovoimatekijäksi ja tätä pitovoimatekijää haluttiin toimenpiteillä ylläpitää.

– Lähtöasema on ollut positiiviseen keskittyminen, koska pitovoimamme muuttui haasteelliseksi covid-19 pandemian aikana. Jokapäiväinen mutina aiheutti mielipahaa ja oma tapani olla lähijohtaja on kuunnella ja antaa aito tunne työntekijöille tulla kuulluksi.  Kaiken kuulemani perusteella, tiesin, että jotain on keksittävä: Työyhteisö tarvitsee uudenlaista tukea, konkretisoi Näränen.

K4 Päivystysosastolla käyttöön otetut toimenpiteet: Säännölliset osastotunnit, joissa henkilöstön kuuntelu tärkeintä, keskustelut, joissa keskitytään onnistumisiin, perehdyttämisvastaavat nimetty ja heidän tehtävänään laatia uusi perehdytyssuunnitelma ja näin turvataan laadukasta perehdytystä jatkossa.

Henkilöstölle luotu Fiilisboxi-kysely on otettu myönteisesti vastaan

– Negatiivisuuden purkuun kehitettiin webropol pohjainen Fiilisboxi, johon luotiin yksi kysymys: Mikä on fiilis?  Vapaa sana!

– Tällä kyselyllä kerroin tavoittelevani kaikkien, myös hiljaisten ääniä. Jokaisella on mahdollisuus olla samaa tai eri mieltä asioista. Fiilisboxi on lähtenyt käyntiin ja fiiliksistä teen koosteen reilun kuukauden välein ja nostan rakentavasti siellä esitetyt asiat esille. Palaute Fiilisboxista on ollut myönteistä. Boxin sisällön tuotos on anonyymi, kertoo Näränen.

Näränen jatkaa: Fiilisboxin myötä mietimme mennyttä ja negatiivisuus nousi alussa keskusteluissa esille. Itse haluaisin nostaa enemmän esiin onnistumisia ja sen, kuinka monesta asiasta selvinneet ja miten hienoa työtä tuotamme toiminnalla kansalaisille.

Onnistumiskeskustelujen ilmapiiri on tämän myötä ollut positiivinen, yhdessä luodut kysymykset ohjaavat kulkemaan positiivisten ajatusten kautta työtehtäviä miettien.

Juttelemme siitä, missä kukin kokee itse onnistuneensa, missä kokee työyhteisön onnistuneen ja missä esihenkilön onnistuneen. Lopussa kysyn kouluarvosanaa työfiiliksestä nyt, tällä hetkellä ja työfiiliksen keskiarvon kerron henkilökunnalle vuoden lopussa.

Toivomme pitovoiman vahvistumista hyvin yhteen toimivan työyhteisön avulla, johon keskitymme luotujen toimenpiteiden avulla.

Olemme aktiivisella työllä, työyhteisössä asioita yhdessä pohtien ja meille sopivia käytäntöjä luoden päässeet eteenpäin ja työyhteisössämme on hyvä henki, lopettaa Näränen.

Päivystysosasto K4:n henkilökuntaa yhteiskuvassa. Kuvaaja Antti Peltola

Mitä kuuluu? -työhyvinvointikysely tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuoltoalan organisaatioille luotettavan keinon kartoittaa ja kehittää henkilöstönsä työhyvinvointia. Kyselyitä on tehty vuodesta 2018 lähtien osana organisaatiomme työhyvinvoinnin systemaattista kehittämistyötä.

Customer service