Kysymykset on koottu sivun alareunassa olevaan Usein kysytyt kysymykset osioon.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) laskutuksen standardipalvelut hoitaa Meidän IT ja talous Oy. Laskuihin liittyvät kyselyt ja tiedustelut palvelupuhelin 013 339 0750.
Vain sosiaalihuollon maksuja ja tulosidonnaisia terveydenhuollon maksuja (asiakasmaksulaki 11 § 1 mom.) voidaan alentaa tai jättää perimättä 1.1.2022 lähtien.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 13.12.2023 (§ 101) hyväksynyt Asiakasmaksut 2024 -hinnaston, jossa on todettu käytössä olevat periaatteet. Hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti Etelä-Karjalan hyvinvointialueella sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista. Muita asiakasmaksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tämä tarkoittaa, että tasasuuruiset terveydenhuollon asiakasmaksut (esim. hyvinvointiasemien käyntimaksut, suun terveydenhuollon maksut, poliklinikkakäynnit sekä lyhytaikainen vuodeosastohoito) eivät määräydy potilaan maksukyvyn mukaan, vaan ne peritään Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuuston 30.1.2024 (§ 4) vahvistaman asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Maksuvaikeuksissa olevaa asiakasta neuvotaan tasasuuruisten terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta sopimaan laskulle joko lisämaksuaikaa tai tekemään maksusuunnitelman laskun maksamisesta ottamalla yhteyttä EKHVA:n laskutusta hoitavaan Meitaan puh. 013 339 0750, arkisin klo 9.00–15.00.
Korotetut maksut
Kiireellistä hoitoa tarvitsevien, sopimuksettomista maista tulevien potilaiden hoidosta peritään hinnaston mukainen hinta 10 %:lla korotettuna, ellei muuta sopimusta ole tehty. Tehohoidosta peritään em. potilailta todellisten kustannusten mukainen hinta + 10% (hoitopäivän hinta hoidon vaativuuden mukaan sekä mahdolliset veri- tms. valmisteet ja leikkaussalitoimenpiteet).
Virhe laskutuksessa ja laskua koskeva oikaisuvaatimus
Laskun oikeellisuuden voi varmistaa ottamalla yhteyttä suoraan yksikköön (esim. poliklinikka, hyvinvointiasema) tai Meitaan puhelimitse puh. 0133390750 tai sähköpostilla [email protected]
Laskuun tyytymätön voi myös tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakasmaksuasiantuntija käsittelee ja päättää kaikki oikaisuvaatimukset. Selvät virheet laskutuksessa voidaan korjata heti palveluyksikössä. Laskun eräpäivää siirretään automaattisesti oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa laskun tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus on toimitettava EKHVA:n kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 15.
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi; lasku, johon haetaan muutosta, vaatimukset perusteluineen, muutoksenhakijan nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, jos päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisesti. Oikaisuvaatimusta ei voi tehdä laskusta, joka perustuu päätökseen, jossa maksu on määritelty asiakkaan maksukyvyn mukaan. Myöhästyneet oikaisuvaatimukset jätetään tutkimatta.
Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Katso tarkemmin kohta 43. sivulta 21 Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakasmaksut / Asiakasmaksujen alentamisperusteet – linkki Asiakasmaksut Ekhva 2024-hinnastoon löytyy tämän sivun alusta.
Kalenterivuoden aikana asiakkaalle aiheutuville asiakasmaksukustannuksille on säädetty maksukatto, joka on 1.1.2024 lukien 762 euroa.
Maksukattokertymän seuranta ja vapaakorttien myöntäminen EKHVA:lla:
Palvelunkäyttäjän tulee itse seurata maksuja ja osoittaa maksukaton ylittyminen.
Potilastietojärjestelmä huomioi EKHVA:n osalta maksukertymää ja muuttaa laskutusperusteet maksukaton täyttyessä.
EKHVA:n ulkopuolisista maksuista tulee toimittaa laskukopiot ja maksukuitit EKHVA:n kirjaamoon tai asiakasmaksupisteeseen, jolloin ne lisätään asiakkaan maksukattokertymään.
Maksukattoa laskettaessa otetaan huomioon myös perheen alle 18-vuotiaiden lasten käyttämistä palveluista perittävät maksut, jotka lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa huoltajien valinnan mukaan toisen vanhemman maksukertymää laskettaessa.
Tietoja EKHVA:n maksuista luovutetaan ulkopuolisille toimintayksiköille vain palvelun käyttäjän suostumuksella.
Vapaakortti myönnetään hakemuksesta. Hakemuslomake on saatavana EKHVA:n nettisivuilta ja EKHVA:n toimipisteistä. Hakemuksen voi hoitaa myös EKHVA:n sähköisen asiointipalvelun kautta (linkki tämän sivun oikeassa reunassa).
EKHVA:n ulkopuolella myönnetty vapaakortti tulee esittää asioitaessa EKHVA:n toimintayksiköissä.
Lähtökohtaisesti tietojen saaminen on maksutonta. Julkisuuslain 34 §:n mukaan maksuja voidaan periä tiedon esille hakemisesta ja asiakirjojen kopioinnista ja tulostamisesta. Maksut eivät saa vaarantaa julkisuusperiaatteen toteutumista, joten niiden on oltava kohtuullisia ja vastata enintään tiedon antamisesta viranomaiselle aiheutuvien kustannusten määrää.
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuihin liittyen
Suurimmat muutokset asiakasmaksuihin Aluevaltuuston 30.1.2024 (§ 4) päätöksen mukaisesti olivat:
Toimintakyky- ja hoivapalveluiden (ikääntyneiden) lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen sekä vammaispalveluiden lyhytaikainen asumispalvelu asiakasmaksun tarkistettu hinta 39,60 €/ hoitopäivä
Muistikoordinaattorien käyntimaksu 13,40 € ja vastaanottomaksu 12,80 €
Kotisairaalan käyntimaku 13,40 €
Lisäksi korjauksia/lisäyksiä:
lapsiperheiden säännöllisen kotipalvelun asiakasmaksu määräytyy samoin perustein kuin jatkuva ja säännöllinen kotona annettava palvelu.
tukipalvelut omaisyhteyden hinta→ täsmennys jaksoon mitä koskee (kk)
vammaispalvelut ylläpitomaksu 55 €/kk→ täsmennetty alle kuukauden pituisen jakson laskutusperusteeksi läsnäolopäivät
vammaispalvelut pitkäaikainen asumispalvelu- >ateriamaksuihin täydennetty päivällisen ja iltapalan hinta
sairaankuljetus→ vuosiomavastuun täytyttyä Kela palauttaa automaattisesti maksun, jos vuosiomavastuu täyttynyt ja matkasta peritty maksu
Voit itse määrittää laskun vastaanottamistavan. Sähköisen laskun vastaanottotapa voi olla e-lasku, suoramaksu tai OmaPosti. Mikäli et ole valinnut sähköistä vastaanottotapaa, saat laskun paperisena.
Hyvinvointialueen laskut kannattaa tilata omassa verkkopankissa e-laskuna. Laskujen lähettäjäksi valitaan Etelä-Karjalan hyvinvointialue. Apua e-laskun käyttöönottoon saat omasta pankistasi.
Suoramaksusopimuksen voit tehdä pankissa. Voit vastaanottaa laskuja myös OmaPostiin. Asetuksista kannattaa valita, että laskut tulevat vain sähköisesti. Näin vähennät kotiin kertyvän paperin määrää. Laskut voi myös maksaa suoraan OmaPostissa.
Miten hoitovuorokausi määritellään? Kuinka monta tuntia asiakkaan tulee olla poliklinikalla tai osastolla, että häneltä veloitetaan kokonainen vuorokausimaksu?
Poliklinikkamaksu on käynti eli kun vastaanotto alkaa niin maksu muodostuu. Sama osastolla, kun on kirjattu sisään. Esimerkiksi jos käynti alkaisi klo 23.30, vuorokauden viimeiseltä puolelta tunnilta menisi yksi hoitopäivämaksu.
Yleisesti tarkastellen perusterveydenhuollossa hoitajakäynnit ovat maksuttomia, samoin mielenterveyspalvelut.
Soittoaika lääkärille maksaa 23,00€ (päivitetty 22.1.2024). Kun lääkärikäyntejä on kolme (3 ) täynnä, ei maksua enää veloiteta.
Maksaako asiakas ensin poliklinikkamaksun ja sen lisäksi osastomaksun ensimmäisestä vuorokaudesta eteenpäin vai sisältääkö osastomaksu myös saman päivän aikana toteutuneen poliklinikkamaksun?
Jos asiakas siirretään osastolle välittömästi poliklinikalla suoritetun tutkimuksen jälkeen, poliklinikkamaksua ei peritä, vaan ainoastaan osaston hoitopäivämaksu.
Esimerkkinä hampaan paikkaus, jossa paikka irtoaa hampaasta muutaman viikon sisällä. Onko asiakas oikeutettu tällaisessa tilanteessa ilmaiseen korjaukseen vai joutuuko hän maksamaan käynti- ja toimenpidemaksun uudelleen?
Asiakas voi tehdä muistutuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Yksikkö ratkaisee maksaako/korvaako.
Laskun loppusumman ollessa alle 100€, on laskun eräpäivää tapauskohtaisesti mahdollisuus siirtää yhden kerran maksimissaan yhdellä kuukaudella.
Laskun loppusumman ollessa 100-500€, on laskun eräpäivää mahdollisuus siirtää yhden kerran maksimissaan kolmella (3) kuukaudella. Asiakkaan kanssa voidaan tehdä maksusuunnitelma laskun maksamisesta useammassa erässä.
Laskun eräpäivän siirtämisestä asiakkaan tulee olla yhteydessä laskuttajaan laskulla olevaan puhelinnumeroon. Eräpäivän jälkeen avoimena olevat laskut siirtyvät perintätoimistolle.
Jos asiakas palaa saman vaivan vuoksi, niin häneltä laskutetaan tässä tapauksessa vain yksi maksu.
Asiakas voi hakea asiakasmaksun alentamista kun hänen toimeentulonsa vaarantuu. Asiakasmaksun alentamista tai maksun perimättä jättämistä voi hakea toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Maksujen alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä maksuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista.
Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotukeen nähden.
Maksun alentamista haettaessa edellytetään, että asiakkaalle kuuluvat, asiakasmaksun alentamiseen nähden ensisijaiset Kelan etuudet (kuten takuueläke, hoitotuki ja asumistuki) on haettu.
Hakemuksen liitteeksi vaaditaan viimeisin vahvistettu verotuspäätös tuloverosta, tulotiedot, kuitit, tositteet ja pankin tiliotteet kaikista tileistä kolmelta (3) kuukaudelta sekä mahdollinen Kelan toimeentulotukipäätös tulee esittää maksualennusta haettaessa. Tiliotteita ei edellytetä, jos asiakkaalla on toimentulotukipäätös. Viranhaltijalla on oikeus tarkistaa asiakkaan tulotiedot tulorekisteristä ja Kelasta.
Asiakasmaksun alentamista koskevassa toimeentulon vaarantumista arvioivassa laskelmassa voidaan huomioida seuraavia harkinnanvaraisia kustannuksia, mikäli asiakkaan ja häneen nähden elatusvelvollisen tulot ja varallisuus eivät riitä niitä kattamaan:
ulosottoviranomaisen maksusuunnitelman tai velkajärjestelyn mukainen kuukausierä huomioidaan vähennyksenä
ei-kelakorvattavat maksukattoon sisältymättömät lääkemenot, kliiniset ravintovalmisteet ja perusvoiteiden kustannukset voidaan ottaa harkinnanvaraisena vähennyksenä huomioon siltä osin kuin lääkemääräyksen tehnyt terveydenhuollon ammattihenkilö on arvioinut ne asiakkaalle tarpeelliseksi
vain terveydenhuollon ammattilaisen määräämä jalkahoito/fysioterapia voidaan ottaa harkinnanvaraisena vähennyksenä huomioon. Asukkaan tulee toimittaa terveydenhuollon ammattilaisen lausunto hakemuksen liitteeksi
pääsääntöisesti hammasproteesit ja silmälasit asiakas maksaa käyttövaroistaan ja vain harkinnanvaraisesti ne voidaan ottaa vähennyksenä huomioon
tavanomaiset hygieniatuotteet (shampoo, saippua, pesulaput, hammasharja ja tahna, proteesien kiinnitysaine, alapesuvoiteet) tarjoaa palveluntuottaja ja erityisemmät tuotteet asiakas hankkii käyttövaroillaan
Alentamista koskeva päätös voi olla määräaikainen tai voimassa toistaiseksi.
Lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Asiakasmaksun alentamista ja maksun perimättä jättämistä voi hakea toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen koskee vain sosiaalihuollon palveluista määrättyjä laskuja ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja. Muita maksuja ei alenneta eikä jätetä perimättä.
Tuloperusteisesta asiakasmaksupäätöksestä lisätietoja antaa asiakasmaksupäätöksen tehnyt henkilö.
Mikäli asiakas asioi vain Etelä-Karjalan hyvinvointialueella niin hän ei tarvitse vapaakorttia. Mutta jos hän tarvitsee sen muualla asioidessaan niin hän saa sen, kun toimittaa maksetut laskut/kuitit laskuista käteiskassapisteeseen ja täyttää hakemuksen. Maksukattoseuranta ja vapaakortti ovat asiakkaan vastuulla. Laskulla on kyllä maininta siitä, mikä kerryttää maksukattoa ja onko maksukatto täyttynyt. Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus löytyy EKHVA:n verkkosivuilta.
Peru tai vaihda vastaanottoaika tarvittaessa.
Maksu käyttämättä jätetystä peruuttamattomasta ajasta on 56,70 €/krt. Maksu peritään myös muutoin maksuttomista palveluista. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Sairaankuljetusajoneuvolla suoritetusta sairaankuljetuksesta voidaan periä enintään valtioneuvoston asetuksella vahvistetun taksan mukainen maksu. Tämä maksu voidaan periä myös silloin, kun annetun ensihoidon ansiosta potilaan tila on korjaantunut siinä määrin, että kuljetusta hoitopaikkaan ei ole tarvinnut suorittaa.
Kaikki Suomen Kelan sairasvakuutuspiiriin kuuluvat maksavat sairaankuljetuksen omavastuun 25 € yhteen suuntaan tehdystä matkasta. Jos matkasta on peritty omavastuu, vaikka vuosiomavastuu on täyttynyt, Kela palauttaa maksun automaattisesti asiakkaalle.
Asiakasmaksulain 7 c § sisältää ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksun perusteet. Maksu saa olla enintään 85 prosenttia asiakkaan nettokuukausituloista, joista on tehty laissa mainitut vähennykset. Vähennyksistä on säädetty pykälissä 10 c § ja 10 d §.
Mikäli suurempituloinen puoliso on ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, hoitomaksu voi olla enintään 42,5 % puolisoiden yhteenlasketuista kuukausituloista. Asiakasmaksun laskelma etenee näin:
Asiakkaan asiakasmaksulain 10 b §:ssä määritellyt tulot (jos asiakkaalla on puoliso, myös puolison tulot selvitetään ja verrataan asiakkaan ja puolison tuloja toisiinsa)
Asiakkaan10 c §:n ja 10 d §:n mukaan huomioitavat kulut ja vähennetään ne tuloista (puolison tuloista tehdään vain 10 c §:n 1. momentin mukaiset vähennykset)
Kerro summa (tulot – vähennykset) 85 %:lla (tai puolisomaksun kohdalla 42,5 %:lla)
Asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön jää vähintään 182 € käyttövara
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään tilastointitarkoituksiin. Voit lukea lisää yleisistä käyttöehdoista. Voit myös valita Evästeasetukset ja valita mitä evästeitä haluat käyttää.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.