Kova pakkanen on koetellut myös Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palveluiden asiakkaita, jotka ovat varanneet ajan vastaanotolle. Sanna-Kaisa Hyvönen työskentelee Rautjärven hyvinvointiasemalla sairaanhoitajana mielenterveys- ja päihdevastaanotolla ja tässä haastattelussa kerromme, kuinka Sanna-Kaisa sai onnistuneesti järjestettyä vaihtoehdon asiakkaalle yllättävän esteen sattuessa käyttäen digitaalisia palveluita, joita Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on käytössä. Tapahtumasta myös Sanna-Kaisa sai samalla itselleen arvokasta kokemusta ja aikookin jatkossa siirtyä enemmän käyttämään myös digitaalisia palveluita työssään.
Etävastaanotto on yhä enenevin määrin käytössä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palveluissa ja löydät tietoa siitä osoitteesta ekhva.fi/etavastaanotto
Etävastaanotto on luotettava ja turvallinen sekä ekologinen vaihtoehto perinteiselle läsnäpalvelulle. Etävastaanottoa käyttämällä sinun ei tarvitse varata aikaa kulkemiseen toimipisteeseen, pääset etävastaanotolle helposti mobiililaitteellasi tai tietokoneellasi; suoraan sieltä missä olet.
Kuka: Sanna-Kaisa Hyvönen
Mitä tekee: Sairaanhoitajana mielenterveys- ja päihdevastaanotolla Rautjärven hyvinvointiasemalla.
Kokemus digitaalisten palveluiden käytöstä omassa työssään: Olen siirtynyt uuteen työhön 1.12.23 ja pikkuhiljaa ottanut käyttöön miulle uusia digipalveluja.
Parasta työssä: Asiakkaat, jotka ovat ottaneet miut todella hyvin vastaan uuteen työhön. Työ on monipuolista ja jokainen päivä on erilainen. Työtiimin ilmapiiri on salliva. Kollegat ja esihenkilö ovat aina tavoitettavissa ja valmiita auttamaan asiassa kuin asiassa. Koulutuksia on hyvin ja niihin on varattu työaikaa, että pääsee osallistumaan.
Kerrotko vielä mitä tapahtui ja miten itse toimit?
“Asiakas laittoi viestiä, ettei pääse kovan pakkasen vuoksi varatulle ajalle koska auton akku oli tyhjentynyt. Asiakas kysyi voisimmeko ottaa Teams-kokouksena yhteyttä. Kerroin, että meillä on käytössä tälläinen VideoVisit-etävastaanotto, mutta en ollut vielä päässyt kokeilemaan sitä ja myönsin etten siis osaa sitä käyttää. Tiesin asiasta hyvin vähän, mutta miulla oli pari tuntia aikaa selvitellä. Sen tiesin, että asiakkaalla ei tarvitse olla muuta kuin toimiva älypuhelin”, Sanna-Kaisa kertoo.
“Menin intraan ja aloin sieltä lukemaan VideoVisitin käyttöohjeita ja kun en millään ymmärtänyt miten saan “ajanvarauksen” lähetettyä asiakkaalle, otin rohkeasti Teams-viestillä yhteyden digitalisaation asiantuntijat tiimin Kaisa Kangasmäkeen. Kaisa vastasikin onnekseni muutaman minuutin päästä ja otettiin videoyhteys, jossa jaoin Kaisalle miun näytön ja käytiin kohta kohdalta läpi mitä mie ammattilaisena teen ja kävimme vielä katsomassa mitä asiakas tekee. Testattiin, että yhteys toimii ja Kaisa toimi miun testiasiakkaana. Muutaman minuutin homma ja 20 minuutin päästä tästä testistä, lähetin asiakkaalle viestillä ohjeen mihin nettisivulle hän menee ja miten tunnistautuu. Kohta hän olikin VideoVisit odotushuoneessa ja klik, avattiin meidän yhteys. Asiat tuli hoidettua ja käynnistä jäi molemmille hyvä mieli.”
Oliko EKHVAN digitalisaation asiantuntijapalveluiden tiimistä sinulle apua, miten sait avun palvelun käyttöön?
“Oli apua ja vastauksen sain tosi nopeasti Teams-viestillä”
Olitko aiemmin pitänyt etävastaanottoja?
“ En ollut, tämä oli ensimmäinen etävastaanotto.”
Aiotko jatkossa käyttää etävastaanottopalvelua nyt useammin?
“Kyllä aion ja olenkin sopinut jo uusia etävastaanottoja. Maaseudulla pitää huomioida välimatkat ja myös keliolosuhteet. Etäyhteyden kautta näen asiakkaan ja asiakas minut, toisinkuin puhelimessa. Voin vain arvioida hänen äänensävystä vointia, kun sitten etäyhteydellä näen kasvot, ilmeet jne.”
Mitkä ovat terveisesi muille etävastaanoton käyttöä harkitseville?
“Ehdottomasti kannattaa antaa mahdollisuus. Jos etäyhteyden ottaminen yksin jännittää, kannattaa kysyä rohkeasti apua oli kyse sitten asiakkaan tai ammattilaisen roolista. “
Onko sinulla hyvä kokemus digitaalisten palveluiden ja työvälineiden käytöstä jaettavaksi myös muille? Keräämme positiivisia kokemuksia digitaalisten työvälineiden parissa niin työntekijän kuin asiakkaankin näkökulmasta, joista sitten osasta koostamme artikkelin myös muiden luettavaksi. Jos sinulla on kiinnostusta kertoa oma tarinasi ole yhteydessä viestintäsuunnittelija Maaret Nikkiseen [email protected]