• Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Asiakkaalle » Etelä-Karjalassa sosiaalipalvelujen tiedot näkyvät nyt asiakkaille OmaKannassa
Kuvituskuva

Etelä-Karjalassa sosiaalipalvelujen tiedot näkyvät nyt asiakkaille OmaKannassa

, ,

Päivitetty 8.1.2024 klo 10.20: Kelan yhteyshenkilö-tieto muuttunut. Lisätty Jaana Nissilän tiedot.
***
Mediatiedote, julkaistu 8.1.12024 klo 8
***

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietojaan tammikuusta alkaen OmaKannasta. Tiedot alkavat näkyä OmaKannassa vaiheittain.

Kuvituskuva

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaille tiedot alkavat näkyä vaiheittain

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat voivat nyt nähdä OmaKanta-verkkopalvelusta sosiaalipalvelujen asiakastietojaan. OmaKannassa näkyvät tiedot, jotka on kirjattu 8.1.2024 lähtien. Tähän asti OmaKannasta on voinut katsoa terveydenhuollossa kirjattuja terveystietoja.  

Etelä-Karjalassa OmaKantaan tulee näkyviin TietoEvryn Lifecaren sosiaalihuolto asiakastietojärjestelmään kirjattuja tietoja. Kaikki tiedot eivät kuitenkaan tule OmaKantaan kerralla, vaan tietoja alkaa näkyä vähitellen eri sosiaalipalveluista. Asiakas ei näe OmaKannassa esimerkiksi turvakotipalveluun, lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja, asiakaskertomuksia ja maksutapahtumia.

Asiakas voi katsoa OmaKannasta asiakirjoja, jotka hänestä on laadittu sosiaalipalveluissa asioidessaan. Näitä asiakirjoja ovat esimerkiksi päätökset ja suunnitelmat. Lisäksi OmaKannasta voi tarkistaa esimerkiksi asiakkuutensa alkamisajankohdan sekä omatyöntekijänsä yhteystiedot.

– Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on linjattu, että lastensuojeluilmoitusten näkyvyyttä OmaKannassa rajataan siihen asti, kunnes ne on ehditty käsitellä asiakkaan kanssa. Monet OmaKannassa näkyvistä sosiaalipalvelujen tiedoista on aiemmin saatettu lähettää asiakkaalle vain paperisena. Kun tiedot ovat myös OmaKannassa, ne pysyvät tallessa ja niihin on helppo palata, toteaa sosiaalipalveluiden ja kotihoidon järjestelmien IT palvelupäällikkö Minna Kälviä Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.

OmaKannassa voi asioida myös läheisen puolesta

– Asiakkaalle suurin hyöty on se, että jatkossa hän näkee OmaKannassa yhdellä kirjautumisella niin terveys- kuin sosiaalipalvelujenkin tiedot. Etelä-Karjala on jo toinen hyvinvointialue, missä tämä on mahdollista, iloitsee liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen Kelan Kanta-palveluista.

Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, hän voi valtuuttaa jonkun läheisensä hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle. Lisäksi alaikäisten lasten tiedot näkyvät OmaKannassa huoltajalle.

Lue lisää

Lisätietoa

Etelä-Karjalan hyvinvointialuetta koskevat kysymykset:

  • IT palvelupäällikkö Minna Kälviä, sosiaalipalveluiden ja kotihoidon järjestelmät,
    [email protected]  puh. 0400 235 924  

OmaKantaa ja sosiaalipalvelujen asiakastietojen näyttämistä koskevat yleiset kysymykset:

  • Kanta-palvelujen palvelutoiminnan päällikkö Jaana Nissilä, Kela
    [email protected], puh. 050 575 0127
  • Liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen, Kela, Kanta-palvelut,
    [email protected], puh. 050 551 8585
Customer service