Mediatiedote, julkaistu 8.1.12024 klo 12 ja päivitetty 9.1.2024 klo 11
Päivitys 9.1.2024 klo 11: Operaattorin vaihto sujui ongelmitta ja suunnitelmien mukaan. Palvelu toimii normaalisti.
***
Päivystysapu 116117 -palvelun puhelinverkko-operaattori vaihtuu 9.1.2024. Muutostöiden aikana palvelun puhelinliikenteessä voi ilmetä lyhyitä katkoja.
Muutostyöt ajoittuvat kello 10–11 väliin, jolloin yhteyden saamisessa Päivystysapu-puhelinpalveluun voi olla katkoja. Muutostyöt on ajoitettu virka-aikaan, jolloin apua saa ensisijaisesti omalta hyvinvointi- tai terveysasemalta. Mikäli yhteyttä Päivystysapuun ei saa heti, kannattaa yrittää pienen hetken kuluttua uudestaan.
Tekniset muutostyöt aiheuttavat aina pienen riskin mahdollisille laajemmille häiriöille palvelussa, vaikka muutostöitä on valmisteltu huolella puhelinoperaattoreiden, DigiFinland Oy:n sekä palvelua tuottavien hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa. Mikäli muutostöiden aikana ilmenee yllättäviä ongelmia ja palvelun puhelinliikenteeseen tulee pidempi katko, siitä tiedotetaan DigiFinlandin X-viestipalvelussa.
Päivystysapu 116117 on maksuton puhelinnumero, joka tarjoaa ohjausta ja neuvontaa puhelimitse päivystyksellisissä terveysongelmissa, kuten äkillisissä sairastumisissa tai tapaturmissa. Hätätilanteessa tulee soittaa aina hätänumeroon 112. Hyvinvointi- tai terveysaseman ollessa auki, tulee ensisijaisesti olla yhteydessä sinne. Palvelun järjestämisestä vastaavat hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS. DigiFinland Oy vastaa Päivystysapu 116117 -palvelun kansallisesta koordinoinnista.