Päivystyksellisissä asioissa soita aina ensin Päivystysapuun puh. 116 117
Etelä-Karjalan hyvinvointialue päivittää potilastietojärjestelmä Lifecaren uuteen versioon 20.–21. huhtikuuta. Versionvaihdon aikana potilastietojärjestelmässä ja eAsioinnissa on käyttökatko, joka näkyy vastaanotoilla Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystyksessä, Honkaharjun päivystyksessä ja keskussairaalan hammaslääkäripäivystyksessä. Ammattilaisilla on käyttökatkon aikana potilastietojärjestelmän varajärjestelmä käytössään.
– Kaikki päivystyspotilaat hoidetaan, mutta ennen päivystykseen tuloa kannattaa ensin soittaa Päivystysavun puhelinnumeroon 116 117, kertoo IT-palvelupäällikkö Veli-Pekka Helvola hyvinvointialueelta ja jatkaa.
– Myös Päivystysapu 116 117 voi katkon aikana ruuhkautua. Toivomme asiakkailtamme ymmärrystä poikkeaviin odotusaikoihin järjestelmän käyttöönottoviikonloppuna ja sen jälkeisillä viikoilla. Asiakkaat saattavat joutua odottamaan vastaanotoille tavanomaista pitempiä aikoja, koska uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto hidastanee ammattilaisten työskentelyä seuraavilla viikoilla.
Alaikäisen puolesta-asiointi tulee käyttöön uuden potilastietojärjestelmän myötä – Jatkossa alle 18-vuotiaiden tietojen näkyminen huoltajille OmaKannassa arvioidaan jokaisen käynnin osalta erikseen
Kaikkien alle 18-vuotiaiden päätöskykyarvio tehdään jokaisella terveydenhuollon hoitokäynnillä tai hoitojaksolla. Jatkossa käynnin sisällön ja alaikäisen kypsyystason mukaan terveydenhuollon ammattilainen tekee arvion siitä, näkyykö yli 12-vuotiaan käynti- ja hoitojakson kirjaukset lapsen huoltajalle. Alaikäinen voi halutessaan kieltää näkyvyyden huoltajalleen jonkin käynnin, hoitojakson tai reseptin osalta.
Alaikäisen päätöskykyarvion voi tehdä vain terveydenhuollon ammattilainen. Jos vastaanottaja on jokin muu tai arviota ei ole tehty, yli 12-vuotiaiden tiedot eivät näy OmaKannasta huoltajalle.
Tee Kanta-informointi OmaKanta-palvelussa
Asiakastietolain muututtua tulee jokaisen Ekhvan kanssa asioivan vastaanottaa Kanta-informointi, joka mahdollistaa Kanta-arkiston, OmaKannan ja eReseptin käytön. Lisäksi informoinnin jälkeen asiakkaan/potilaan antama luovutuslupa mahdollistaa tietojen luovutuksen Kanta-arkistosta muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden käyttöön. Jokainen voi halutessaan tehdä näkyvyyksiin ja luovutuksiin kieltoja. Tiedot näkyvät Kanta-arkistosta vain terveydenhuollon ammattilaisille hoitosuhteen määrittelemissä rajoissa.
HUOM! Kanta-informointi kannattaa käydä kuittaamassa saaduksi ennakkoon OmaKannassa asioinnin jouduttamiseksi: https://www.kanta.fi/omakanta
Potilastietojärjestelmän päivityksen vaikutukset digitaalisiin palveluihin
- Käyttökatkon aikana Omaolon ajanvaraus ei ole käytössä. Oirearvioita voi kuitenkin täyttää ja lähettää eteenpäin normaalisti.
- eAsioinnissa on käyttökatko 20.-21.4., jonka aikana asiakkaat eivät pääse kirjautumaan eAsiointiin eivätkä voi esimerkiksi tehdä tai perua ajanvarauksia.
- On mahdollista, että asiakkaat eivät saa maanantain 22.4. ja tiistain 23.4. ajanvarauksista tekstiviestimuistutuksia.
Lisätietoja:
Veli-Pekka Helvola, IT-palvelupäällikkö, puh. 044 791 5409, [email protected]
Lisätietoja alaikäisen puolesta asioinnista (kanta.fi):
https://www.kanta.fi/alaikaisen-puolesta-asiointi
Päivystysapu tekstipalvelu:
Henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta on käytettävissä tekstipalvelu. Siirry tästä tekstipalveluun.