Värit vastaavat nyt brändiä, mutta sydänmuoto korostaa yhteishenkeä maakunnassa.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) aluehallitus linjasi tänään (8.5.2024), että organisaation tunnuslogo päivitetään olemassa oleviin brändiväreihin.
-Muutos on nyt ajankohtainen, sillä vanha väri oli lainatavaraa ja tuotti välillä sekaannuksia, kun Etelä-Karjalan liitolla on samanlainen logo. Jos uudistamista pitkitetään, sen hinta kasvaa, viestintäjohtaja Liisa Hupli-Oinonen kertoo.
Uudessa sydänlogossa muoto säilyy entisellään, koska se symbolisoi hyvin karjalaisuutta ja korostaa, että maakunnassa puhalletaan yhteen hiileen.
Uutta ovat logon kolme väriä: vaaleansininen, vaaleanpunainen ja oranssi. Kolmivärisyys symboloi Ekhvan toimialueita, tekemisen ydintä eli terveydenhuoltoa, sosiaalipalveluita ja pelastuslaitosta.
Muutos tehdään kustannustehokkaasti
Logovaihtoehtoja on punnittu yhdessä mainostoimisto Groteskin kanssa.
-Mielipiteitä kysyttiin henkilöstöltä kahdella kyselyllä. Vain kuusi prosenttia vastaajista (vastaajia 672) halusi säilyttää ensimmäisessä kyselyssä vanhan logon. Toisessa äänestyksessä henkilöstö piti enemmän monivärisestä kuin yksivärisestä vaihtoehdosta, Hupli-Oinonen kertoo.
Uudet logovärit otetaan hyvinvointialueella käyttöön vähitellen. Toisin sanoen vanhat opasteet, kyltit, potilasohjeet ja kirjekuoret uusitaan vasta siinä vaiheessa, kun niiden normaali päivitysaika on.
-Pelkkä värin vaihtaminen on selvästi täysin uuden logon käyttöönottoa edullisempaa ja helpompaa. Siedämme varmasti sen, että menee jonkin aikaa, kunnes kaikki logot saadaan uusittua, Hupli-Oinonen toteaa.
Verkkosivujen kuvapankkiin logomallit vaihdetaan tulevana perjantaina eli 10.5.
Lisätietoja:
Liisa Hupli-Oinonen, viestintäjohtaja, p. 040 812 1970, [email protected]
Miksi logo uusitaan nyt?
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen nykyinen brändilogo valittiin aluehallituksessa kesällä 2022.
Etelä-Karjalan liitto mahdollisti maakunnallisen logon myös hyvinvointialueen käyttöön. Logon valintavaiheessa hyvinvointialueen brändityö oli kesken, ja seuraavana syksynä jouduttiin vaihtamaan mainostoimistokumppania.
Nyt hyvinvointialueella on vakiintunut brändi eikä logo vastannut enää graafista ohjeistusta.
Muun muassa värimaailma poikkesi hyvinvointialueen valitsemasta tyylistä. Toinen syy muutostarpeelle on se, että kahden organisaation yhteinen logo ei ole ihanteellinen ratkaisu ja tuottaa välillä haasteita julkaisujen jakamisessa.