• Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Palvelut (Alatunniste) » Etävastaanotto

Etävastaanotto

Etävastaanotto on sujuva, luotettava ja turvallinen vaihtoehto​ perinteiselle käynnille. Sinun ei tarvitse varata aikaa kulkemiseen tai parkkipaikan etsimiseen, pääset etävastaanotolle helposti mobiililaitteella tai tietokoneella; suoraan sieltä missä olet!

Etänä voidaan järjestää sellaiset vastaanotot, jotka eivät vaadi fyysistä tapaamista. Ammattilaiset arvioivat aikaa varatessa, voiko juuri sinun asiasi hoitaa lähivastaanoton sijaan etänä. Videovälitteisille etävastaanotoille mukaan ovat tervetulleita myös asiakkaan omaiset tai tukihenkilö.

Asiakastiedot käsitellään ja kirjataan yhtä luottamuksellisesti kuin kasvotusten pidetyllä vastaanottokäynnillä.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella etävastaanottoja tarjotaan muun muassa terveysasemilla, kuntoutuksessa, suun terveydenhuollossa, lasten ja nuorten palveluissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, omaishoidossa, vammaispalveluissa, aikuissosiaalityössä sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa.

Miten varaan ajan etävastaanotolle?

Etävastaanotolle pitää aina olla varattu aika. Etävastaanotot varataan samalla tavalla kuin muutkin ajanvaraukset. Ammattilaiset tarjoavat etävastaanottoaikoja vapaiden aikojen mukaan. Voit itse kysyä aikaa varatessa, voisiko asiasi hoitaa etänä!

Yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme, esimerkiksi sivulta Kuinka voimme auttaa?


Etävastaanotolle valmistautuminen

  • Osallistu varatulle etävastaanotolle rauhallisessa ympäristössä, jossa voit keskustella henkilökohtaisista asioista eikä taustamelu häiritse.
  • ​Tarvitset joko
    • mobiililaitteen tai
    • tietokoneen, web-kameran ja kuulokkeet mikrofonilla.
  • Jos huomaat ennen varattua aikaa, että yhteys tai laitteesi ei toimi, ja joudut muuttamaan tehtyä ajanvarausta, ​​ota yhteyttä ajan varanneeseen yksikköön.
  • Varmista ennen ensimmäistä etävastaanottoa laitteesi asetuksista, että käyttämälläsi selaimella on lupa käyttää kameraa ja mikrofonia. Katso ohje alla olevista kuvista.


Miten liityn, jos en voi tunnistautua?

Tunnistautumattomien etävastaanotolle pääset klikkaamalla sivun oikeassa alalaidassa olevaa vihreää puhekuplapainiketta. Etävastaanotolle on aina oltava ajanvaraus. Kun sinulle tai huollettavallesi on varattu aika etävastaanotolle

  1. Tule paikalle noin 5 minuuttia ennen vastaanottosi aloitusta.
  2. Klikattuasi puhekuplaa, kirjoita avautuvaan ikkunaan etävastaanotolle osallistuvan nimi.
  3. Valitse etävastaanottohuone.
  4. Odota odotustilassa, vastaanoton alkaessa ammattilainen poimii sinut videokeskusteluun ja vastaanotto voi alkaa!

Etävastaanoton hinta

Mikäli etäpalveluna tuotettavalle palvelulle ​ei ole erikseen hinnastossa määritelty maksua, etäpalveluna tuotetusta palvelusta peritään hinnaston mukainen asiakasmaksu. Maksu peritään kaikista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden antamista etäpalveluista, jotka ovat sisällöltään verrattavissa perinteisiin asiakas- tai potilaskäynteihin. Etäpalvelua voidaan antaa puhelimitse, videovälitteisesti tai muilla teknisillä tavoilla. Jos palvelu on hinnaston mukaan maksuton, etäpalveluna tuotettu palvelu on niin ikään asiakkaalle maksuton. Peruuttamattomasta ja käyttämättä jätetystä palvelusta peritään maksu (Laki 3§). Lue lisää asiakasmaksuista.

Video: Etävastaanotto – Aina lähellä.