Osallistu ja kehitä kanssamme
Asiakasosallisuudessa asiakkailla on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa omaan palveluun sekä palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen ja arviointiin. Kun asiakkaat osallistuvat palveluiden kehittämiseen, saadaan laadukkaampia ja asiakkaiden tarpeita paremmin vastaavia palveluja.
Anna meille palautetta!
Palvelupalautteen lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaana sinulla on oikeus tehdä kirjallinen muistutus tai kantelu. Jos havaitset, että hoitosi aikana on sattunut jokin vaaratapahtuma, voit tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
Osallistu keskusteluun. Vaikuta valmisteluun. Otakantaa.fi-palvelusta löydät ajankohtaiset kehittämishankkeet, joihin kaivataan mielipidettäsi. Sisällöt ovat kaikille julkisia ja keskusteluihin ja kyselyihin voi osallistua ilman rekisteröitymistä palveluun. Palvelu helpottaa kansalaisvaikuttamista ja tiedonsaantia sekä lisää päätösten valmistelun läpinäkyvyyttä ja parantaa niiden laatua.
Työ- ja toimintakyvyn tuki
Rinnallakulkijapalvelun kokeilujakso 1.2.-31.12.2024
Etelä-Karjalan hyvinvointialue haluaa kuulla asukkaiden mielipiteitä hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä palveluista. Kokeilemme uudenlaista Polis-kyselyalustaa, jonka avulla voit ilmaista mielipiteesi helposti. Vastaa Polis-kyselyyn.
Kokemusasiantuntijat ovat Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tärkeitä yhteistyökumppaneita. Kokemusasiantuntijalla on oma tai läheisen kokemus tietyn palvelun asiakkaana olemisesta, tietystä elämäntilanteesta, sairaudesta tai vammasta. Kokemusasiantuntija voi toimia esimerkiksi kokemuskouluttajana, ammattilaisen työparina, kehittäjäasiakkaana, mediavaikuttajana ja ryhmän vetäjänä.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kumppaneina järjestöt ja yhdistykset tarjoavat monenlaista apua ja toimivat monipuolisesti eteläkarjalaisten hyväksi.
Kumppanuuskahvit ovat Etelä-Karjalan hyvinvointialueen vetämä kaikille järjestöille ja yhdistyksille avoin ja vapaamuotoinen yhteiskehittämisalusta, johon osallistuvat järjestöedustaja ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ammattilaisia. Kumppanuuskahveilla edistetään osallisuuden toimintakulttuuria: keskustellaan, kehitetään ja ideoidaan yhdessä.
Haluaisitko olla vapaaehtoisena mukana tukemassa ja parantamassa ikäihmisten arkea? Siihen on monia mahdollisuuksia tarjolla. Vapaaehtoisena toimit Etelä-Karjalan hyvinvointialueen välittämissä vapaaehtoistehtävissä, joihin saat perehdytyksen meiltä. Järjestämme myös vapaaehtoisten vertaistapaamisia, jolloin voimme vaihtaa kuulumisia.
Asiakkaan osallisuudella omassa palvelussa tarkoitetaan palveluja käyttävän henkilön oikeutta tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhdessä ja yhteisymmärryksessä ammattilaisen kanssa. Kokemus osallisuudesta on motivoiva; se lisää turvallisuuden tunnetta ja uskoa omiin mahdollisuuksiin.
Palveluita toteutettaessa vuorovaikutusosaaminen luo perustan osallisuudelle. Asiakkailla tulisi olla päätösvaltaa palvelujen suunnitteluun ja tuottamiseen muun muassa oman jatkohoidon osalta oman palvelu- tai omahoitosuunnitelman näkökulmasta. Tämä edellyttää luottamusta ja vastuun jakoa ammattilaisen ja asiakkaan välillä. Luottamuksen rakentuminen edellyttää, että esiin nousseita näkemyseroja pystytään ratkaisemaan palvelutapahtumassa.
Asiakkaan ja ammattilaisen kohtaamisessa voi olla haasteita siinä, miten todennetaan asiakkaan tarve. Vuorovaikutuksessa voi olla ongelmia ja tulkinnoissa voi ilmetä eroja. Jo pelkästään ammattilaisten käyttämä kieli voi vieraannuttaa ihmisiä palveluista ja osallisuuden tunteesta.
Asiakasosallisuus on parhaimmillaan iso ajattelutavan muutos, niin ammattilaisille kuin palveluiden käyttäjille. Palveluiden vastaanottajan sijaan asiakas on kumppani. Ammattilaisilla on paljon kokemustietoa ja tietoa käytössä olevista palveluista. Vastaavasti asiakkaalla on omakohtaista tietoa sekä käyttäjätietoa ja kokemustietoa palveluista ja tuloksista. Asiakkaan tieto on tärkeää niin ihmisen kokonaisterveyttä kuin palvelutarpeita ajatellen. Asiakkaan osallistuminen omaan palveluun on yksi osa asiakaskokemuksen vahvistamista sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Hyvinvointialueuudistus on myös suomalaisen demokratian uudistus. Asukkaiden, asiakkaiden, henkilöstön ja eri toimijoiden osallisuus on yksi keskeinen periaate hyvinvointialueen toiminnassa ja vaikuttamismahdollisuuksissa.
Julkiset palvelut digitalisoituvat, eivätkä kaikki pysty itse käyttämään palveluja digitaalisesti. Digituki auttaa heitä, jotka tukea tarvitsevat. Digituella tarkoitetaan verkkoasioinnin ja älylaitteiden käytön neuvontaa ja ohjausta. Sen tarkoituksena on auttaa itsenäiseen ja turvalliseen laitteiden käyttöön ja sähköiseen asiointiin.
Viranomaisilla on lakiin (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019) perustuva velvollisuus tarjota saavutettavuusvaatimukset täyttävät digitaaliset palvelut sekä tukea niiden käyttöön.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen henkilöstölle suunnattu digimentoritoiminta tukee niin henkilöstöä kuin asiakkaita alueen digitaalisissa palveluissa. Ammattilaisten digitaitojen kohentamisella varmistetaan myös asiakkaille tarjottavaa digitukea ja parannetaan sen laatua.
Pyydä neuvoa ja opastusta digipalvelujen käyttöön, kun asioit Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palveluissa.
Katso alta video henkilöstön osallisuusvalmennuksesta.
Osallisuuden johtaminen, seuranta ja arviointi TULOSSA