Ohjaus ja valvonta
Etelä-Karjalan hyvinvointialue tekee palveluntuottajille ohjaus- ja valvontatapaamisia säännöllisesti.
Palveluntuottajien valvonta
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaalla/potilaalla on oikeus laadukkaaseen palveluun ja hoitoon. Jokaisen palveluntuottajan vastuulla on huolehtia, että tämä toteutuu. Lisäksi hyvinvointialue palveluiden järjestäjänä toteuttaa palveluiden valvontaa. Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle kuuluu lainsäädännön perusteella yksityisten sote-alan palveluntuottajien ohjaus ja valvonta. Valvontaa toteuttaa hyvinvointialueen valvontayksikkö, joka ohjaa valvoo hyvinvointialueen sekä itsetuottamia palveluita että hyvinvointialueella toimivia yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Palveluntuottajalla tulee olla omavalvontasuunnitelma.
Ohjaus-ja valvontatapaaminen tehdään yrityksen toimipisteessä, erikseen sovitussa tilassa tai etätapaamisena. Tapaamiseen menee aikaa noin 2-3 tuntia. Ohjaus- ja valvontatapaaminen tehdään Laatuportti-järjestelmän avulla. Yritys saa etukäteen ohjeet sähköpostilla Laatuportti- järjestelmään rekisteröitymiseen ja muihin valvontakäyntiin liittyviin asioihin.