Digitaaliset palvelumme
Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme digitaalisesti 24/7, vuoden jokaisena päivänä?
Olemme koonneet tälle sivulle Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palveluita, joita voit käyttää digitaalisesti. Löydät tietoa digiasioinnin mahdollisuuksista myös sinua palvelevien yksiköiden sivuilta.
Suurinta osaa palveluista voit käyttää kirjautumalla hyvinvointialueen eAsiointiin.
Kirjaudu klikkaamalla sivun oikeassa ylälaidassa olevaa Kirjaudu eAsiointiin -painiketta. Jos käytät mobiililaitetta, avaa ensin valikko yläreunan painikkeesta. Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Ohjeet eAsioinnin käyttöönottoon löydät tämän sivun alalaidasta Usein kysytyt kysymykset -otsikon alta.
Käytössämme ovat lisäksi sosiaalihuollon Omapalvelu sekä valtakunnallisesti toimivat Omaolo ja Omakanta. Osaa palveluistamme voit käyttää myös ilman kirjautumista.
Voit hoitaa toisen asioita, jos sinulla on puolesta-asioinnin sopimus. Lue lisää puolesta-asioinnista.
Tutustu palveluihimme!
eAsioinnissa voit hoitaa omia, alle 10v lapsen tai yli 18v puolesta asioitavan ajanvarausasioita muissa, kuin laboratoriopalveluissa. Yli 18v puolesta asiointiin tarvitaan puolesta asioinnin valtuutus.
eAsioinnissa:
- Näet tiedot varatuista ajoista.
- Voit varata aikoja moniin eri palveluihin, kuten fysioterapeutin tai sairaanhoitajan vastaanotolle, neuvolaan, lastenvalvojalle ja moniin sosiaalipalveluihin.
- Voit itse siirtää tai perua useimpia ajanvarauksia.
Laboratorioajat voit varata osoitteessa www.huslab.fi/ajanvaraus. Lue lisää laboratoriopalveluista.
Omakannassa voit tehdä ja tallentaa hoitotahtosi ja elinluovutustahtosi. Tahdonilmaisut tallentuvat Potilastiedon arkistoon, josta ne ovat ammattilaisten käytettävissä.
Voit asioida ammattilaistemme kanssa etävastaanotoilla jo monissa asioissa.
Lue lisää tai liity varatulle ajallesi Etävastaanotto -sivulta.
Huolen herätessä kuka tahansa voi tehdä ilmoituksen lapsesta, aikuisesta tai vanhuksesta ilman henkilön suostumusta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen näyttää kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä. Lue lisää ja tee ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta.
Kun olet ilmoittanut huolesi, ammattilaiset käsittelevät tiedot ja arvioivat palvelutarpeen. Varhaisella avuntarpeen tunnistamisella pyritään tukemaan kaikenikäisten hyvinvointia ja auttamaan arjessa selviytymistä. Me kaikki voimme osoittaa, että välitämme.
Omakannasta voit ladata EU:n koronatodistuksen eli todistuksen koronarokotuksesta, todistuksen koronavirustestistä ja todistuksen sairastetusta koronavirustaudista.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella tehtyjen kuvantamistutkimusten lausunnot näkyvät automaattisesti Omakannassa 30 vuorokauden kuluttua tutkimuksesta.
Voit tilata sinusta otettuja röntgenkuvia digitaalisesti eAsioinnista.
Laboratoriotulokset Omakannassa
Hyvinvointialueella tehtyjen laboratoriotutkimusten tulokset ja lausunnot näkyvät automaattisesti Omakannassa.
- Yleisimmät 300 tutkimustulosta näkyvät heti tulosten valmistuttua.
- Poikkeuksena yllämainittuun ovat tilanteet, joissa terveydenhuollon ammattilainen on ohjelmoinut sinulle sellaisia laboratoriotutkimuksia, jotka eivät kuulu yleisimpien tutkimusten joukkoon eli julkaisuun on määritelty viive. Tällöin myöskään yleisimmät tutkimustulokset eivät näy heti niiden valmistuttua.
- Kaikki verikoetulokset näkyvät viimeistään 14 vuorokauden kuluttua tuloksen valmistumisesta.
- Kudosnäytteiden, kuten koepalojen, tulokset näkyvät 30 vuorokauden kuluttua tuloksen valmistumisesta.
Jos tuloksesi eivät näy Omakannassa yllä mainittujen aikarajojen kuluessa, ota yhteyttä hyvinvointialueen arkistopalveluihin.
Laboratoriotulokset eAsioinnissa
Jos kaikki samalla lähetteellä otetut laboratoriotutkimusten tulokset ovat viitealueella, ne näkyvät automaattisesti myös eAsioinnissa. Jos yksikin tulos on viitealueen ulkopuolella, mitkään tuloksista eivät näy. Sinua hoitava ammattilainen voi kommentoida ja julkaista kaikkien otettujen laboratoriotutkimusten tulokset nähtäväksi.
Marevan-hoidon tulokset ja lääkitysohjeet näkyvät eAsioinnissa.
Toisen puolesta asioinnista laboratoriotuloksiin liittyen voit lukea lisää puolesta asioinnin -sivulta.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä, jos on herännyt huoli lapsen hyvinvoinnista. Huolta voi herättää esimerkiksi lapsen tai nuoren hoitoon ja kasvatukseen liittyvät vaikeudet, vanhempien päihteiden käyttö tai väkivalta. Lue lisää ja tee lastensuojeluilmoitus.
Myös ammattilainen voi täyttää ilmoituksen yllä olevan linkin kautta.
eAsioinnissa voit ilmoittaa tietoja esimerkiksi perhehoitajan, tukihenkilön tai tukiperheen palkkioita varten.
Omaolossa voit täyttää oire- ja palveluarvioita, jotka auttavat sinua itsehoidossa ja ohjaavat tarvittaessa hyvinvointialueemme eri ammattilaisille. Lue lisää Omaolo -sivultamme.
Omaperheestä löydät luotettavaa ja ajantasaista tietoa ja sisältöä lapsiperheen elämästä aina raskausajasta lapsen syntymään ja kasvuun täysi-ikäiseksi saakka! Löydät myös apua perheiden ongelmiin ja tietoa alueesi palveluista perheille. Omaperhe.fi
Omakannasta voit lukea ja halutessasi tulostaa sinusta terveydenhuollossa kirjattuja tietoja. eAsioinnissa voit tehdä potilastietojen tietopyynnön.
- Arvioi oireesi omaolo.fi oirearviolla. Vastauksena saat arvion hoidon tarpeestasi ja tarvittavat hoito-ohjeet. Saat tarvittaessa mahdollisuuden varata aikoja ja olla yhteydessä hyvinvointialueemme ammattilaisiin Omaolon kautta.
- Neuvolaan, opiskeluterveydenhuoltoon sekä hammashoitoon saat yhteyden nettisivujen oikeasta alalaidasta löytyvän chatin puhelukuplapainikkeesta. Chat palvelee arkisin klo 7-20 tai 9-14 (hammashoito) välisenä aikana. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
- Kiireettömissä asioissa voit ottaa yhteyttä valitsemaasi yksikköön eAsioinnin kautta. Yhteydenottoihin vastataan kahden arkipäivän kuluessa. Keskussairaalan yksiköihin voit ottaa yhteyttä, jos sinulla on lähete tai olet jo kyseisen yksikön asiakas.
- Kun tarvitset apua tai tukea sinun tai läheisesi arkeen, yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen onnistuu Omapalvelussa. Ottaessasi yhteyttä toisen puolesta, sinulla on oltava henkilön oma suostumus tämän ilmoituksen tekemiseen. Ammattilainen voi täyttää yhteydenoton yhdessä asiakkaan kanssa.
- eAsioinnin sivulla voit jättää soittopyynnön osaan hyvinvointialueen puhelinpalveluista. Sinulle soitetaan takaisin valitsemanasi ajankohtana.
Palse.fi -portaalista löydät tietoa palveluista, joita palvelusetelillä voi saada. Lue lisää Palveluseteli -sivultamme.
Lähetä reseptin uusimispyyntö lääkärille Omakannassa. Omakannassa voit tulostaa yhteenvedon kaikista resepteistäsi ja näet
- kuinka kauan resepti on voimassa
- paljonko lääkettä on jäljellä
- milloin lääkettä on haettu apteekista
- lääkkeen annosteluohjeet
- milloin ja missä resepti on määrätty
- onko resepti uusittu.
eAsioinnissa voit lisäksi pyytää reseptejä pneumokokki-, puutiaisaivotulehdus- sekä A- ja B-hepatiittirokotuksia varten.
Tee terveystarkastus Omaolossa, kun haluat kattavan raportin terveydentilastasi. Sähköinen terveystarkastus arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Terveystarkastus kertoo, miten elintapasi vaikuttavat arvioituun elinikääsi ja sairastumisriskeihisi. Terveystarkastus tarjoaa elämäntapamuutosten tueksi sähköisiä valmennuksia ja antaa mahdollisuuden varata etävastaanottoajan hyvinvointivalmentajille.
eAsioinnissa voit tilata itselle tai toiselle hoidon tai sairauden seurannassa tarvittavia maksuttomia hoitotarvikkeita ja -välineitä, kuten diabeteshoitotarvikkeita. Lue lisää hoitotarvikkeista ja niiden jakelusta.
Sosiaalihuollon Omapalvelussa voit hakea lapsiperheiden, työikäisten, iäkkäiden ja vammaisten sosiaalipalveluja sekä täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea ja kuljetus- tai vammaispalvelua. Hakemuksia voi tehdä vain vahvasti tunnistautuneena. Puolesta asiointi ei ole mahdollista.
eAsioinnissa voit tehdä asiakasmaksujen vapaakorttihakemuksen.
eAsioinnissa on esitieto- ja kyselylomakkeita, joita voit täyttää ennen vastaanottoasi. Ohjeet lomakkeiden täyttöön saat sinua palvelevasta yksiköstä.
Haluatko vähentää paperipostia? Käyttäessä eAsiointia, saat mm. ammattilaisten lähettämät kutsukirjeet, ohjeet tai pyynnöt täyttää lomakkeita digitaalisesti.
- Kirjaudu eAsiointiin sivun oikeasta ylälaidasta klikkaamalla Kirjaudu eAsiointiin -painiketta
- Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella
- Hyväksy sähköisen asioinnin sopimus
- Lisää omiin tietoihin puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Sähköpostilla tai tekstiviestillä ei lähetetä potilastietoja, vaan ilmoitus eAsiointiin tulleesta viestistä.
Tarkemmat ohjeet kirjautumiseen ovat ohjeessa.
Jotta kirjeet tulevat jatkossa paperipostina, on sähköisen asioinnin sopimus lopetettava. Käyttäjä voi itse lopettaa sopimuksen seuraamalla alla olevia ohjeita, jos vahva tunnistautuminen edelleen onnistuu
- Kirjaudu eAsiointiin
- Klikkaa sivun oikeassa ylälaidassa olevaa käyttäjän nimeä ja valitse “Omat tiedot”
- Selaa sivun alalaitaan, ja klikkaa “Lopeta sähköisen asioinnin sopimus”.
- Jatkossa kirjeet tulevat paperipostina.
Jos vahva tunnistautuminen ei ole mahdollista, ota yhteyttä [email protected].
Hyvis -alustalla toimiva asiointipalvelu on käytössä usealla eri alueella, alueet näet Hyviksen etusivulta. Eri alueiden digipalvelut eroavat hieman toisistaan ja toistaiseksi asiointi on mahdollista vain yhdellä alueella kerrallaan.
Voit vaihtaa asiointialueen kirjautumisen yhteydessä. eAsiointi tarkistaa tunnistautuessa, ovatko osoitetietosi muuttuneet ja ehdottaa tarvittaessa asiointialueen vaihtoa.
- Jos palvelu ehdottaa oikein uutta asiointialuetta, laita ruksi ruutuun “Älä näytä tätä näkymää enää” ja pääset jatkamaan palvelun käyttöä uudella alueella.
- Jos nykyinen osoitetietosi ei kuulu ehdotettuun alueeseen, valitse itse listalta uusi alue ja klikkaa “Älä näytä tätä näkymää enää”, jolloin palvelu muistaa valitsemasi alueen jatkossa.
Vaihtaessasi asiointialuetta sinut kirjataan ulos järjestelmästä alueenvaihdon viimeistelemiseksi. Aluetta voi vaihtaa vasta sen jälkeen, kun henkilötiedot löytyvät uuden alueen potilastietojärjestelmästä. Jos vaihto ei onnistu, ota yhteyttä palaute-sivun kautta.
Samat ohjeet toimivat myös silloin, jos muutat pois Etelä-Karjalasta alueelle, jossa käytetään Hyvis -pohjaista asiointipalvelua.
eAsiointia ei voi käyttää, jos itsellä on turvakielto. Alle 10 -vuotiaan lapsen puolesta ei myöskään voi asioida, jos lapsella tai jollakulla muulla huoltajista on turvakielto.
Voit käyttää eAsiointia, jos henkilötietosi löytyvät Etelä-Karjalan hyvinvointialueen potilastietojärjestelmästä. Kirjaudu eAsiointiin ja lue tarkasti alueen valintaan liittyvät ohjeet.
Kesäasukkaat tai muut alueella pidempään oleskelevat:
Täytä Lomakkeet ja hakemukset sivulta löytyvä ilmoitus terveysaseman valinnasta ennen eAsioinnin käyttöä.
- Varmista, että käytössäsi on selaimen uusin versio ja päivitä se tarvittaessa
- Tyhjennä selaimen välimuisti
- Kokeile vaihtaa selainta, esim. Chrome, Edge
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Jätä meille palautetta palaute-sivun kautta.