Reseptin uusiminen ja lääkehoito
Uusiessaan reseptiäsi lääkäri arvioi aina lääkehoidon tarpeen, lääkkeen käytön asianmukaisuuden sekä perustelun hoidon jatkamiseen. Reseptin uusii se taho, johon potilaalla on hoitosuhde, joten reseptejä ei aina uusita automaattisesti hyvinvointiasemilla. Jatkuvassa käytössä olevan lääkkeen reseptin uusimista on syytä pyytää hyvissä ajoin, viimeistään kuukautta ennen lääkkeen loppumista. Tällöin lääkkeen sopivuus ja teho ehditään varmasti arvioida ja suunnitella mahdolliset muutokset ennen lääkkeen loppumista.
Reseptin uusinta tulee tehdä kahdeksan päivän kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Jos olet antanut matkapuhelinnumerosi, tieto reseptin uusimisesta tulee tekstiviestinä, kuten myös tieto, jos reseptiä ei jostain syystä ole voitu uusia.
Reseptipyynnön voit jättää
- Omakanta-palvelusta sähköisesti voimassa olevasta reseptistä, joka on kokonaan toimitettu.
- Asioidessasi hyvinvointiasemalla.
- Apteekissa voimassa olevasta reseptistä, kun viimeinen lääke-erä on toimitettu.
- Puhelimitse soittamalla hyvinvointi- ja terveysaseman numeroon 05 352 7260
Reseptitiedot löydät omakannasta
Helppo ja suositeltava tapa seurata omia terveystietojasi ja lääkityksiäsi on kirjautua valtakunnalliseen Omakantaan. Reseptistä voit lukea lisää valtakunnallisen Kanta-palvelun sivuilla. Omakanta-palvelussa voit selata omia reseptejäsi.
- Reseptin tiedoista näet, mihin asti resepti on voimassa ja onko lääkettä jäljellä reseptillä. Voit myös tulostaa yhteenvedon resepteistäsi.
- Omakannassa näet, missä terveydenhuollon toimintayksiköissä ja apteekeissa tietojasi on katsottu tai käsitelty.
Omakantaan kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.
Ohjeita reseptin uusimispyynnön lähettämiseen Omakannassa
Rokotereseptipyyntö
Voit tehdä rokotereseptipyynnön hyvinvointiasemallesi asiointipalvelumme kautta. Lisätietoja rokotteista löydät Rokotukset-sivuiltamme.