Hyvinvointialueen kotihoidossa on hoitotyön apuna useita erilaisia teknologisia apuvälineitä. Kaikki kotihoidon käyttöönottamat teknologiset ratkaisut on suunniteltu soveltuvaksi kaikille. Asiakkaan ei tarvitse osata lainkaan sovellusten käyttöä, eikä asiakkaan tarvitse huolehtia tekniikasta tai yhteyksistä.
Ateria-automaatti mahdollistaa ruokailun itse valitsemalla aterialla haluttuna ajankohtana. Ateria-automaatti tukee itsenäistä toimintaa ruokailun toteuttamisessa silloin, kun koko aterian valmistaminen ei enää onnistu. Ateriat ovat kotimaassa valmistettuja laadukkaita aterioita.
Ateria-automaatin käyttö:
Ateria-automaatista ateriointi aloitetaan valitsemalla haluttu ateria alapuolella olevasta pakastimesta.
Ateria nostetaan pakasteen päällä olevaan pikkuiseen uuniin, joka tunnistaa mikä ateria on kyseessä ja kypsentää ruuan automaattisesti.
Ruuan ollessa valmis laite ohjaa sanallisesti, että ruoka on valmis syötäväksi.
Hoitaja voi tavoittaa asiakkaan etäyhteyden kautta. Asiakkaan kotiin tuodaan tablet-päätelaite ja asennetaan se oikeaan paikkaan sekä tarkistetaan toiminta. Hoitajan ottaessa yhteyttä asiakkaaseen kuvan välityksellä laite antaa merkkiäänen, jonka jälkeen kuva- ja puheyhteys avautuu automaattisesti. Myös omaiset voivat saada yhteyden etäyhteyslaitteen kautta erillisellä omaisille tarkoitetulla sovelluksella ilman erillistä kustannusta.
Etäyhteyden kautta kotihoidon hoitaja voi ohjata päivän askareissa, valvoa lääkityksen toteuttamista sekä ohjata kuntoutusharjoitteissa. Lisäksi etäyhteyden avulla voidaan toteuttaa virkistys- ja kulttuuritoimintaa.
Alla olevista kuvista näet etäyhteyslaitteen lepotilassa ja aktiivisena.
Hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden kehityspäällikkö Katja Rääpysjärvi kertoo etäpalveluista alla olevalla videolla.
Turvapuhelinpalvelun saaminen edellyttää aina palvelutarpeen arviointia.
Turvapuhelin
Palvelukokonaisuus sisältää turvapuhelimen ja ranteeseen laitettavan turvarannekkeen sekä turvapuhelinpäivystyskeskuspalvelun, jonne ohjautuvat kaikki turvapuhelimen kautta turvarannekkeella tehdyt turvapuhelinhälytykset. Hälytyksen yhteydessä muodostuu suora puheyhteys turvapuhelinkeskuspäivystäjään, joka tekee tilannearvion asiakkaan avuntarpeesta. Mikäli asiakkaan avuntarve edellyttää kotikäyntiä voidaan tilannekohtaisesti arvioiden välittää avuntarve esimerkiksi asiakkaan läheisille tai kotihoidon henkilökunnalle. Hyvinvointialueen kotihoidon suorittamista turva-auttajakäynneistä veloitetaan erillinen käyntimaksu.
Turvapuhelimen lisälaitteet
Turvapuhelimeen on saatavilla myös kotona-asumista turvaavia lisälaitteita, kuten esimerkiksi palovaroitin, häkähälytin ja ovivalvonta kytkin. Mahdollinen hälytys ohjautuu turvapuhelimen kautta turvapuhelinkeskuksen päivystäjälle, joka suorittaa tilannearvion ja välittää tarvittaessa lisäapua. Lisälaitteiden tarve arvioidaan aina palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä.
Lisäranneke
Turvapuhelimeen kuuluu aina 1 turvaranneke. Turvapuhelimeen voidaan liittää lisälaitteena lisäturvaranneke.
Turvapainikkeen päälle asetettava painikeavustin
Turvapuhelimeen liitettävän turvarannekkeen päälle asetettava painikeavustin, joka helpottaa painikkeen painamista.
Ovihälytin
Oven yhteyteen asennettava ovihälytin, joka hälyttää turvapuhelimen kautta turvapuhelinpäivystys keskuksen päivystäjälle kun ovi avataan. Hälytyksestä muodostuu puheyhteys asiakkaan ja hälytyspäivystäjän välille. Ovihälyttimiä voidaan liittää turvapuhelimeen tarpeen mukaan myös useampia.
Kaatumishälytin
Turvapuhelimeen liitettävä kaatumishälytin hälyttää automaattisesti kun se havaitsee asiakkaan kaatumisen. Ranteeseen asennettavassa kaatumishälyttimessä on myös turvapainike, josta painamalla avautuu puheyhteys turvapuhelimen kautta turvapuhelinpäivystyskeskuksen päivystäjälle. Avuntarve arvioidaan puhelun aikana.
Palovaroitin
Turvapuhelimeen voidaan liittää lisälaitteena myös langaton palovaroitin. Palovaroitin hälyttää korkealla äänimerkillä mahdollisen palon havaittuaan, kuten tavallinenkin palovaroitin. Turvapuhelimeen lisälaitteena liitettävä palovaroitin ilmoittaa automaattisesti turvapuhelinpäivystyskeskukselle ja avaa puheyhteyden. Mahdollinen lisäavuntarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Hälytys ei siis ohjaudu automaattisesti pelastusviranomaisille.
Häkävaroitin
Turvapuhelimeen voidaan liittää lisälaitteena myös langaton häkävaroitin. Laite hälyttää äänimerkillä ja tekee automaattisen hälytyksen turvapuhelinpäivystyskeskuksen päivystäjälle. Turvapuhelimen kautta avautuvan puheyhteyden avulla arvioidaan asiakkaan avuntarve. Laite soveltuu esimerkiksi asiakkaalle, jolla on puulämmitys.
Turvaranneke. Kuva Addsecure Smart Care OyTurvapuhelin. Kuva Addsecure Smart Care Oy
GPS-turvakello
Hyvinvointialueella on käytössä myös turvapuhelinmalli, joka on rannekellonnäköinen GPS-turvakello. Turvakello mahdollistaa liikkumisen asunnon ulkopuolella. Turvakellossa on mahdollisuus ottaa käyttöön turvapainikeominaisuus, jolloin muodostuu puheyhteys turvapuhelinpäivystyskeskukseen 24/7. GPS-turvakelloon voidaan määrittää myös turva-alue, jonka ylittämisestä lähtee automaattinen hälytys turvapuhelinpäivystyskeskukselle, josta tarvittaessa voidaan paikantaa GPS-turvakelloa ja mahdollistaa paikannuksen avulla asiakkaan etsinnässä. Hälytyksiä voidaan ohjata esimerkiksi läheisille ja hyvinvointialueen kotihoitoon.
GPS-turvakello. Kuva Navigil Oy
Älykkään lääkeannostelijan avulla voidaan toteuttaa lääkehoitoa lääkärin suunnittelemalla tavalla. Asiakas voi älykkään lääkeannostelijan avulla ottaa itsenäisesti juuri oikean lääkeannoksen oikeaan aikaan. Asiakas ottaa lääkeannoksensa laitteesta ottamalla lääkepikarin tarjoiluluukusta. Mahdollisesta lääkeannoksen unohduksesta laite lähettää tiedon hoitajalle. Tällöin hoitaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja asiakkaan tavoitettuaan hoitaja voi etänä huolehtia lääkeannoksen annostelun asiakkaalle.
Älykäs lääkeannostelija. Kuva Axitare Oy
Alla olevassa videossa kerrotaan älykkään lääkeannostelijan käytöstä kotihoidossa.
Asiakkaan omat lääkkeet voi säilyttää turvallisesti asiakkaan kotona lukitussa lääkekaapissa, jonka kotihoidon hoitaja avaa älypuhelimella. Lääkekaapissa on käytössä sama mobiiliovenavausjärjestelmä, jolla voidaan avata myös ulko-ovien älypuhelimella avattavia lukkoja eli mobiililukkoja.
Yksiovinen lukollinen lääkekaappi, jonka lukko avataan älypuhelimella. Kuva Tunstall Oy
Alla olevassa videossa kerrotaan älypuhelimalla avattavan lääkekaapin käytöstä kotihoidossa.
Hyvinvointialueen kotihoidossa on käytössä älypuhelimella avattavat lukkomodulit. Oveen asennetun lukkomodulin avulla asiakaskäynneille päästään älypuhelimella ilman fyysisiä avaimia. Järjestelmä on tietoturvallinen ja taustajärjestelmästä pystytään lokitiedoista katsomaan kuka hyvinvointialueen kotihoidon työntekijä on oven avannut ja milloin. Tätä samaa mobiiliovenavausjärjestelmää voidaan käyttää myös älypuhelimella avattavissa lukollisissa lääkekaapeissa.
Lukkomodulin asennus oveen
Lukkomoduli asennetaan olemassa olevaan lukkopesään asunnon oven sisäpuolelle ja asennuksesta ei aiheudu oveen jälkiä.
Asennettu lukkomoduli ei näy oven ulkopuolelle.
Mikäli asiakas asuu kerrostalossa, asennetaan kerrostalon alaoveen myös mobiiliovenavauksen mahdollistava lukkomoduli.
Ennen asennusta tulee olla taloyhtiön isännöitsijältä saatu lupa asennukselle.
Älypuhelimella avattava lukkomoduli ovessa. Kuva Tunstall Oy
Alla olevassa videossa kerrotaan avaimettoman ovenavauksen käytöstä kotihoidossa.
Video Tunstall Oy
Lisätietoja
Lisätietoja hyvinvointialueen kotihoidossa käytössä olevista teknologisista apuvälineistä, hinnoista ja niiden saatavuudesta saat Iso apu -palvelukeskuksesta.
Kotona asumista tukevaa teknologiaa voi ostaa itsenäisesti useista hyvin varustelluista marketeista tai verkkokaupoista. Itsenäisesti ostetuista turvaratkaisuista ei lähde hälytystä hyvinvointialueelle. Markkinoilla on tarjolla muun muassa turvapuhelinta vastaavia ratkaisuja, apua lääkityksen muistutteluun ja esimerkiksi juomisen määrää mittavia juomapulloja.
eNERO on kotihoidon työntekijän työväline, joka kokoaa tietoa asiakkaan hoidon suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Tietoa saadaan potilastietojärjestelmästä sekä kotona asumista tukevista teknologisista apuvälineistä.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään tilastointitarkoituksiin. Voit lukea lisää yleisistä käyttöehdoista. Voit myös valita Evästeasetukset ja valita mitä evästeitä haluat käyttää.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.