Sote-yrityksen omavalvonta
Omavalvontasuunnitelman avulla palveluntuottaja kehittää ja seuraa palvelujen laatua toimintayksiköiden päivittäisessä toiminnassa.
Omavalvontaohjelma
Useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Palveluntuottajan omavalvontaohjelman täytyy kattaa kaikki palveluntuottajan palveluyksiköt.
Omavalvontaohjelma on laadittava sähköisesti ja julkaistava julkisessa tietoverkossa tai muulla niiden julkisuutta edistävällä tavalla.
Omavalvontasuunnitelma
Palveluntuottajan tulee tehdä omavalvontasuunnitelma Valviran antaman määräyksen (1/2014) mukaisesti 6 kuukauden kuluessa yrityksen perustamisesta. Omavalvontasuunnitelman kopio lähetetään Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Omavalvontasuunnitelman avulla palveluntuottaja kehittää ja seuraa palvelujen laatua toimintayksiköiden päivittäisessä toiminnassa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnassa korostuu palveluntuottajien oma vastuu toiminnan asianmukaisuudesta ja tuottamiensa palvelujen laadusta sekä asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Omavalvonnan tavoitteena on, että yrityksen johto ja henkilökunta arvioivat yrityksen toimintaa. Laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvissä asioissa kuullaan asiakkaita ja omaisia. Yrityksen toimintaa kehitetään asiakaspalautteen perusteella.
Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan, miten yrityksessä varmistetaan, että palvelu toteutetaan laadukkaasti ja asiakasturvallisesti. Omavalvontasuunnitelmassa tulee ennakoida mahdollisia kriittisiä tilanteita, kuvata miten toimitaan, jos huomataan, että palvelu ei syystä tai toisesta toteudu sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti tai asiakasturvallisuus uhkaa vaarantua.
Omavalvontaan kuuluu myös, että tietojärjestelmien käyttöympäristössä huolehditaan tietoturvasta ja tietosuojasta asianmukaisesti. Palveluntuottajalla on oltava käytössään ajantasainen ja dokumentoitu tietoturvasuunnitelma,
Omavalvontasuunnitelma on julkinen asiakirja ja sen voi antaa asiakkaalle tutustuttavaksi esimerkiksi palvelua sovittaessa. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti ja julkaistava julkisessa tietoverkossa tai muulla niiden julkisuutta edistävällä tavalla sekä pidettävä julkisesti nähtävänä palveluyksikössä.
Yrityksen tulee tarkistaa omavalvontasuunnitelma vuosittain ja päivittää aina tilanteen muuttuessa. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tekemillä ohjaus- ja valvontatapaamisilla katsotaan yrityksen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelman suositellaan olevan Valviran ohjeen mukainen. Valviran mallilomakkeesta tulee poistaa Valviran logot ja laittaa tilalle oman yrityksen logon ja tiedot. Omavalvontasuunnitelma tulee tehdä selkeäksi ja asiakkaalle helppolukuiseksi. Lomakkeesta täytyy poistaa sellaiset ylimääräiset kohdat, jotka eivät koske yrityksen tuottamaa palvelua.
Henkilökunnan ja palveluntuottajan ilmoitusvelvollisuus
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja toteuttavien työntekijöiden tulee toimia siten, että asiakkaalle annettavat palvelut ovat laadukkaita, asiakaskeskeisiä, turvallisia ja asianmukaisesti toteutettuja. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajan työntekijöillä on velvollisuus ilmoittaa palveluyksikön toiminnasta vastaavalle henkilölle tai muulle toiminnan valvonnasta vastaavalle henkilölle havaitsemastaan asiakkaan tai potilaan sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamiseen liittyvästä epäkohdasta tai epäkohdan uhasta taikka muusta lainvastaisuudesta. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta palvelunjärjestäjälle tai palveluntuottajalle. Palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus koskee sekä julkisia että yksityisiä palveluntuottajia. Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuudella on tarkoitus turvata asiakkaan hyvä hoito, huolenpito ja hyvinvointi. Palveluntuottajan tulee tiedottaa ilmoitusvelvollisuudesta henkilökuntaansa.